contact
mijn werkwijze therapie coaching training
Als Mindfulness-based psycholoog vormen Mindfulness en de intelligentie van het lichaam de basis van waaruit ik werk. Ben je op zoek naar meer welbevinden, innerlijke vrijheid, levensvreugde en/of eigen kracht en mogelijkheden of wil je meer betekenis geven aan je werk, studie en persoonlijk leven dan kan ik je daarbij helpen.

Samen gaan we op onderzoek hoe jouw klachten zijn gesitueerd in jouw levensgeschiedenis en actuele situatie en wat er gedaan moet worden om verbetering aan te brengen.

Op individuele basis begeleid ik jong volwassenen en volwassenen in mijn praktijk voor lichaamsgerichte gesprekstherapie bij trauma, hechtings- en ontwikkelingsstoornissen, stress, burn-out, overmatig piekeren, angst en paniek stoornissen en rouwverwerking in Amsterdam.

Daarnaast geef ik diverse Mindfulness vaardigheidstrainingen, in groepsverband of individueel, aan volwassenen, jong volwassenen en studenten.
Mindfulness training

Mindfulness staat steeds meer in de belangstelling. Het feit dat dit gedachtegoed zich zo snel ontwikkelt, komt omdat veel mensen er positieve ervaringen mee hebben. Bovendien bewijst wetenschappelijk onderzoek dat Mindfulness een effectieve behandeling is bij psychische klachten of ter preventie ervan.

Mindfulness is een vaardigheid waarbij je leert met milde niet oordelende aandacht de ervaringen in het huidige moment te ervaren. Met als doel in elk moment van het leven, ook de meest pijnlijke, zo volledig mogelijk aanwezig te zijn. Je leert je diepste gevoelens en ervaringen in de hier en nu de aandacht te geven die ze vragen in plaats van deze te negeren of erdoor overspoeld te raken.

Mindfulness is voor mij de essentie van geëngageerd zijn. Er is niets occults of esoterisch aan. Je hoeft geen Yogi te zijn om je aandacht en concentratie te verbeteren. Bescheiden inspanning loont ook. Het blijkt dat aandacht geven, in plaats van op de automatische piloot je dagelijks leven te leiden, stress reduceert, creativiteit, concentratie en werkgeheugen verbeteren en je immuunsysteem versterkt. Als je maakt dat het moment ertoe doet, dan doet alles ertoe.



In dit 8-weekse programma, van de grondlegger John Kabat Zinn, maak je kennis met diverse meditaties waarbij je je aandacht leert richten op bepaalde aspecten van je innerlijke ervaring (ademhaling, lichaamssensaties, gedachten) en op objecten in je externe omgeving. Door de training leer je jouw gedachtepatronen, je automatische reacties en je emoties te herkennen.

De grote waarde van aandacht beoefenen is dat je leert aanwezig te zijn in je eigen leven en ontdekt wat voor jou echt van waarde is. Je wordt als het ware wakker en je kunt weer verantwoordelijkheid nemen voor de richting en kwaliteit van jouw leven. Voor je verhouding tot werk, relaties, studie, en vooral voor de relatie die je met jezelf hebt.


Als student en jong volwassene kun je in deze tijd veel druk ervaren om je persoonlijke, educatieve en carrière doelen te halen. Je kunt je verloren voelen in de veelheid aan keuzes rondom studie en werk. Ook hoge verwachtingen en opinies vanuit je omgeving of door jezelf opgelegd kunnen stress creëren.

De laatste jaren is er een toegenomen inzicht ontstaan dat overmatige stress het risico verhoogt op psychologische problemen en zelf geestelijke ziektes zoals depressie bij jong volwassenen.

Mindfulness is een geweldige tool om je sociaal emotionele intelligentie verder te ontwikkelen en krachtiger in het leven te staan. Het verbetert je concentratie, je werkgeheugen en je emotionele evenwicht waardoor je beter gaat presteren en zelfs beter kunt slapen.

Jezelf beter leren begrijpen (zelfkennis) is een voorwaarde om in balans te blijven binnen de uitdagingen van je studie, werk en je leven. Mindfulness voor studenten is speciaal ontwikkeld om je handvatten te geven om beter te leren omgaan met de uitdagingen die je als student en jong volwassene tegenkomt.

Ik bied een gestructureerde cursus aan speciaal gericht op studenten. De cursus omvat 4 lesweken van 75 minuten.

In 4 bijeenkomsten leer je onder ander andere:

• Diverse meditatie technieken
• Ontspanningsoefeningen
• Stress management vaardigheden
• Inzicht verruimende vaardigheden
• Inzicht krijgen in interactie geest en lichaam


Voor sommige mensen is het prettiger om individueel met Mindfulness aan de slag te gaan. Het kan zijn dat het je veel energie kost om je te verhouden tot andere mensen in een groep, dat je je geremd voelt om je te uiten of dat je simpelweg niet kan op de dagen of tijden dat de groepstraining plaatsvindt. Ook kan het zijn dat er op dit moment veel speelt in je leven. Het voordeel van individuele mindfulness is dat er meer aandacht is voor jou specifieke situatie en ervaringen. De basis van individuele mindfulness en de groepstraining is in principe hetzelfde.



Voor meer informatie over mindfulness trainingen, masterclass en workshops voor jong volwassenen en studenten kun je me bereiken op: 06 - 10 40 61 35

"Het gaat er niet om ergens naar toe te gaan maar veeleer om helemaal hier te zijn."

D. Dewulf